Zie je nu al als een blok op tegen je examen?
Heb je al jaren problemen met dat ene vak?
Ben je hoogbegaafd, maar snap je echt niet alles?
Blijft je huiswerk maar liggen?
Zit dyslexie je dwars, op weg naar betere cijfers?
Ben je snel afgeleid door alles om je heen?
Heb je moeite met het plannen van je schoolwerk?
Jongeren kunnen, mogen en moeten steeds meer. Ook op school is dat het geval. Projecten, opdrachten maken in groepjes, werkstukken, toetsen, en dat alles ook nog alles doelgericht plannen; school vraagt veel van uw kind, maar kan deze lang niet altijd de individuele aandacht geven, die het zou moeten, bij zo’n vorm van onderwijs.
Het gevolg: een leerling kan niet mee in het tempo van school of heeft een specifiek, individueel probleem (bijvoorbeeld het plannen van huiswerk of toetsen). Veel tijd om hiermee bezig te zijn, heeft school niet en zo ontstaat al snel een leerprobleem.
Overigens, groot hoeft zo’n leerprobleem niet te zijn. Alleen: uw kind komt in een vicieuze cirkel terecht, heeft minder zin om naar school te gaan, laat dat in de klas zien, krijgt eerder negatieve dan gerichte feedback, met alle gevolgen van dien. Cijfers worden minder en de motivatie en het zelfvertrouwen van uw zoon of dochter nemen af. En u? U wilt uw kind helpen, maar dat loopt vaak op een strijd uit, wat uiteraard ook niet de bedoeling is…